Wednesday, February 23, 2011

Astagfirullah A'lazim.. !

Aduhai…… Izinkan Vie menghela nafas panjang dulu sebelum melakar lebih jauh tentang apa yang hati ingin bicara pada lembaran ini. Teringat satu kata-kata yang selalu bermain difikiran Vie 'Perwatakan kita mencerminkan keperibadian kita' Bijak atau Bodoh, Cantik atau Hodoh, dan apa-apa sahaja yang ditampilkan oleh perlakuan atau perbuatan kita mencerminkan apa yang terkandung disanubari (hati) dan akal kita. Bagi Vie, Darjat seseorang bukan diukur dari ‘nama’, ‘pangkat’, ‘rupa’, ‘harta’, mahupun ‘kedudukan’ tetapi diukur dari cara bagaimana kita BERFIKIR dan BERTINDAK SECARA MATANG DALAM MENANGGANI EMOSI KITA. Bukankah Kerendahan seorang insan itu terletak pada hatinya (nafsu) dan sejauhmana dia menggunakan akal untuk mentafsir dan mempersembahkan DARJAT dan MARUAHnya dalam bentuk PERBUATAN.

Dari Abu Mas'ud, Uqbah bin Amru Al-Anshari Al-Badri r.a, katanya :

"Telah bersabda Rasulullah SAW : ' Di antara sabda para Nabi yang terdahulu yang masih dipakai untuk orang ramai (sehingga kini) ialah : “ Jika engkau tiada malu, buatlah sesuka hati kamu !! "

Suka Vie dengan petikan kata-kata Hadith di atas, kadang-kadang tanpa kita sedar… ketika kita sibuk mengejar apa yang dituntut oleh hati demi kepuasan diri sehingga lupa bahawa akibat kebodohan kita dari perbuatan kita itu telah menjatuhkan Darjat dan maruah kita sendiri. Jika ia hanya melibatkan diri sendiri tanpa menarik insan lain dalam perlakuan bodoh sombong kita itu, itu antara dosa kita dengan diri dan Allah SWT tetapi jika tujuan kita mengikut gerak hati lalu mencalit tahi pada insan lain sehingga kita boleh menjatuhkan air muka insan tersebut, maka dimanakah tempat kita selepas itu ? Adakah kita akan menerima ‘anugerah’ dari segelintir masyarat atau selepas itu kita akan jatuh tersungkur kerana kedaifan dan kejahilan kita sendiri?? Mungkin, ada diantara mereka-mereka yang bersetuju dengan tindakan yang kita lakukan dan tidak kah kita terfikir bahawa insan-insan yang menyokong perbuatan sumbang kita itu adalah SEUMPAMA DENGAN KITA??? Lebih-lebih lagi perbuatan jahil kita itu boleh memutuskan silaturrahim antara satu insan kepada insan yang lain.

Dari Abdullah bin Abi Aufa RA, ia berkata, Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :

“Rahmat tidak turun kepada kaum yang pada mereka ada yang memutuskan silaturrahim”. Dan satu Hadith yang lain Rasulullah ada menyebut : “Tidak masuk syurga sesiapa yang memutus silaturrahim ” ( al-Bukhari).

Vie bukan belagak alim atau warak untuk memperkatakan soal agama, apatah lagi Vie ini bukan bertitle HAJJAH untuk memberi ceramah dalam blog ini. Vie Cuma ingin berkongsi sedikit sebanyak maklumat tentang apa yang telah menjadi garis panduan dalam agama Vie tentang perbuatan kita di muka bumi Allah SWT.

Ibu pernah berkata pada Vie, begini bunyinya 'Syukur Alhamdulillah Allah swt mengurniakan mak anak yang cantik dan sempurna fizikal dari cacat-celah tapi mak harap anak-anak mak akan jadi lebih cantik dengan menjaga hati nurani kerana seseorang insan yang cantik itu terletak pada hati nya' Dalam agama kita juga mengajar kita bahawa segala perbuatan kita terletak pada NAWAITU. Jika niat kita baik, awal lagi malaikat dengan senang hati mencatat amalan kita dan jika niat kita kotor malaikat tetap menunggu sehingga kita tergamak untuk menurut kehendak hati yang kotor itu, waAllahua’lam.

Vie tidak mahu masyarakat cuba menghukum atau menghakimi penulisan Vie sama ada cuba untuk menunjukkan yang baik-baik belaka tapi jika anda semua boleh lihat, Vie banyak diajukan tomahan-tomahan yang tidak berasas, fitnah dan umpatan. Betapa peritnya kaki melangkah pada setiap hari Vie diperlakukan seperti itu dan pada saat ini pula kehidupan Vie seperti dijadikan bahan mainan. Vie tidak tahu dan tidak faham apa sebenarnya tujuan mahluk itu perlakukan Vie begini. Sedangkan tidak secuit pun rasa dihati untuk mengganggu kehidupan mahluk itu apatah lagi menjadikan dia sebagai batu asas disetiap siku-siku perjalanan hidup Vie. Cuma satu yang pasti di sini, mahluk itu seperti terlalu taksub untuk mengejar kepuasan hatinya sedangkan dia sendiri tahu apa dan siapa sebenar dia pada kedudukan kehidupannya. Jika dulu pernah menjadi perampas pada kehidupan orang lain, namun Vie percaya dia telah BERTAUBAT pada Allah SWT tambah-tambah lagi dia sudah bergelar HAJJAH iaitu satu pangkat suci dimata agama Allah SWT.

Ibu memberi Vie ketahanan hati dengan berkata, 'walau siapa pun dan apa pun yang mahluk itu lakukan, redhakanlah perbuatannya kerana sesungguhnya apabila Allah SWT telah menutup pintu derianya maka dia akan berbuat apa saja sesuka hatinya kerana jika fikiran dan hati dia kotor walau dihidang bersih pun tetap dilihatnya kotor. DOAKAN LAH DIA kerana disaat pintu derianya telah tertutup hanya ada satu yang masih terbuka iaitu HIDAYAH ALLAH SWT”. Pada saat ini Vie kembali tenang dan berfikir Vie tidak mahu meletakkan DARJAT DAN MARUAH VIE SETARAF DENGAN DIA.

Mujurlah ada Ibuku menjadi seorang pelembut hati dan penenang jiwa pada setiap masa dan itulah tujuan seorang ibu hadir di dunia ini. Menjadi idola pada anak-anak disetiap perbuatan mereka. Moga Vie juga boleh menjadi seorang ibu yang baik kepada anak-anak Vie dimasa akan datang.. InsyaAllah

Pesan Vie, hindarilah diri dari menjadi manusia yang suka berpuak puak dan berpecah belahkan orang.. Contohilah resam semut bila bertemu seakan bersalam dan suka bekerja sama di antara satu sama lain.. dan ikhlaskanlah hati kerana keikhlasan itu seumpama seekor semut hitam di atas batu hitam di malam yang amat kelam, ianya wujud tapi amat sukar dilihat. Jangan tertipu dengan terangnya bulan kerana di sebalik terang itu banyak kegelapannya..

"Dunia akhirat itu umapa rumput dan padi, tanam padi rumput kan tumbuh jua, tapi tanam rumput takkan TERtumbuhnya padi.. Begitulah jua dunia dan Akhirat, kejar akhirat dunia akan dapat bersama tapi kejar dunia, hanyalah dunia semata mata"