Monday, September 14, 2009

Apabila Nafsu Melampaui Kemampuan

"Jika kau merasakan diri kau adalah benar, Mengapa perlu bertanya dari suara insan lain sedangkan kau ada jawapannya"


Situasi di atas mengungkai satu cerita yang agak menarik untuk dibincangkan pada tajuk kali ini iaitu 'bila nafsu tinggi dari kemampuan'. Hal ini melibatkan 3 situasi yang kompleks tetapi pada dasarnya cerita ini hanya satu kes yang biasa. Mungkin inilah yang dikatakan 'hidup ini akan menjadi mudah jika kita menganggap ianya mudah dan hidup ini boleh menjadi rumit jika kita menganggap sedemikian'.


Bagi Vie, hidup ini ringkas dan ringan jika kita tahu bersyukur dari segala apa yang telah diberikan untuk kita. Tidak kah kita terfikir bahawa 'Allah SWT memberikan kita apa yang kita LAYAK dapat'.. Bukankah Dia maha mengetahui kerana Dia yang menjadikan kita ? Jika masih susah untuk kita faham, cuba kita imbas kembali dan nilaikanlah diri kita sendiri dari segala perbuatan yang pernah kita lakukan. Adakah perkataan BERBALOI hanya akan dipakai apabila berhadapan dengan 'hadiah-hadiah' yang istimewa ? Mengapa BERBALOI itu tidak diletakkan pada 'balasan' yang menimpa kita ?.


Tiga
situasi yang dimaksudkan Vie adalah, situasi 1- Sebagai suami isteri yang sering bertelaga untuk menyatakan dan membuktikan siapa diantara mereka yang lebih baik, mulia, dan amanah, Walhal mereka tidak pernah melihat kelemahan diri untuk diperbaiki. Bukankah dengan 'berbincang' dari hati ke hati, rumahtangga dapat dicegah dari perpecah-belahan antara fahaman dan hubungan ?


Situasi ke2
- Apabila sahabat mengharapkan yang terbaik dari sahabatnya sedangkan dia sendiri pun tidak memberikan 'kesan' yang baik sebagaimana yang diharapkan dalam perhubungan. Dia (sahabat) sering meminta 'pandangan' yang kononnya untuk memperbetulkan keadaan bagi membina dan merubah keadaan tetapi malang yang mendukacitakan apabila 'pandangan' yang diharapkan itu sebenarnya adalah suatu ’sokongan’ yang boleh membawa kepada kepincangan. Ingin Vie tegaskan, jika seorang kawan hanya membawa kepada KEMUSNAHAN, itu bukanlah dianggap sebagai kawan tetapi LAWAN. Kerana hadir seoarang kawan adalah untuk menerima kita dalam susah dan senang.


Situasi ke3
, Apabila berhadapan dengan insan yang suka menjaga tepi kain orang tetapi kain sendiri yang terlondeh. Mengapa ingin menjadi insan yang ayik mencari maklumat peribadi orang lain sedangkan hal sendiri belum pernah habis-habis ’kecewa’ ?. Adakah kita ingin dikenali sebagai insan yang 'berwajah cantik tetapi bermulut besar ?' atau 'kononnya berstatus tinggi tetapi berpesonaliti rendah ?'


Jika kita merasakan kita adalah SEMPURNA dalam semua sudut, maknanya kita akan menghampiri satu lembaran kehidupan yang dikenali sebagai KESUNYIAN. Kerana insan-insan yang sempurna tidak mempunyai ’warna’ dalam kehidupan mereka. Bukankah masalah datang sebagai ’Warna’ kehidupan ? Cuba bayangkan hidup kita sebagaimana yang kita impikan, mungkin kita akan mencari erti AIR MATA
dan SENGSARA. Fikirlah! Kita yang memilih jalan hidup kita maka kita WAJIB bertanggungjawab ke atas itu.. Jika kita tidak pernah puas dengan kehidupan kita maka inilah yang dinamakan "nafsu lebih tinggi dari kemampuan" kerana tidak pernah ingin bersyukur dengan pemberian Allah SWT.


Ingatlah ! Esok masih ada.. Sejauh mana pun kita lari tetapi masa tetap mengejar kita dan 'masalah' pasti melanda selagi kita bergelar MANUSIA..

Tuesday, September 1, 2009

Disebalik Kecantikan Mawar Berduri..

“Disebalik Kecantikan Mawar, Terselit Kisah Jahat Yang Durjana, Kekadang Ia Menjadi Penghias Di Sudut Keceriaan Tetapi Kekadang Ia Menjadi Sebuah Racun Yang Mendukakan… Inilah Hakikat, Antara Dunia dan Karma”

Puas hati dan perasaan ini melakarkan kata namun hanya segelintir saja yang bisa mengertikan kerana yang lain mungkin hanya melihat kelemahan dari kekuatan. Mungkin sebab itu Negara Jepun lebih maju dari Negara kita kerana kita sentiasa melihat pada kelemahan dari kekuatan dan tidak sesekali memberi peluang pada kehidupan. Jepun pernah hampir menjajah seluruh Asia pada ketika dulu dan Cuma berniat untuk menyatukan Negara-negara Asia tetapi kecundang kerana kita sedar bahawa setiap kita mempunyai hak masing-masing dan di dunia ini kita tidak boleh memonopoli keadaan. Tapi mereka (Jepun) patut dibanggakan kerana mereka telah menjajah dunia dengan jenama-jenama buatan mereka seperti Toyota, Nissan, Panasonic, Sony, Honda, dan paling kecil pun selipar JIPUN. Tapi kita ? Kereta Kancil pun susah nak jual kat luar Negara tapi kalau jual mulut… Vie rasa kita tempat pertama kot ;-)

Vie melihat suatu keadaan realiti yang berlaku depan mata Vie terhadap nasib seorang kawan yang juga bernasib sama ‘keadaan’ seperti Vie. Biar Vie cerita sikit ya… Vie tidak mahu mengetengahkan nama kawan Vie itu kerana takut dijadikan isu, maklumlah banyak orang yang suka pada kelemahan orang. Kawan Vie merupakan isteri pada artis yang sangat popular pada masa kini, dia memang super-duper hot ! suaminya menjadi pujaan ramai orang tetapi malangnya isteri dia pula menjadi kutukan ramai orang. Keadaan yang mana peminat nak bergambar dengan artis ni sehingga sanggup membelakangi isteri artis tersebut, mereka buat seperti isteri itu langsung tidak wujud atau mungkin menganggap isteri tersebut tidak mempunyai perasaan. Yang paling durjana, ada pula yang sanggup menyumpah hubungan mereka agar bercerai-berai. Kenapa ? Mungkin nak bersaingkan ? kesian mereka. Fikirlah secara logik, suami orang kawin isteri dia sebab dia sayang dan dia merasakan isterinya adalah segala-galanya.

Kenapa kita harus menjadi Mawar yang cantik tetapi berduri ? kenapa kita nak jadi peminat yang ramai tetapi mengundang kepada kemusnahan hubungan rumahtangga orang ? ke mana hilangnya sahsiah diri, nilai, agama, adat dan mungkin juga martabat kita sendiri jika hanya menjadi duri ? Arwah Datuk Vie pernah berpesan, kalau kita mendoakan kebahagiaan orang lain maka Allah SWT akan menutup kesulitan dan membuka jalan rahmat buat kita tetapi jika hanya nak menyumpah orang maka secara tak langsung darjat kita akan sama seperti syaitanlah, bukankah syaitan suka menyesatkan dan merosakkan manusia ?

Vie berkata Ikhlas kerana Allah SWT, jikalau hati kita jujur dan ikhlas untuk membantu insan lain walaupun hanya dengan berdoa maka Allah SWT akan membalas kebaikkan kita itu dengan berlipat ganda lagi, oleh kerana Dia adalah satu-satunya tuhan yang Maha Besar dan Maha Kaya, maka Dia menilai perbuatan hamba-hambanya dengan sebesar Zarah untuk diberikan ganjaran ataupun pembalasan. Jikalau kita memyumpah seseorang, keadaan itu sama seperti kita melantunkan ludah ke langit lalu terkena muka sendiri atau lebih manis lagi, buang ludah jilat balik. Kenapa keadaan boleh jadi macam tu ? jawabnya sebab Allah SWT itu maha Pemberi balasan atas perbuatan bodoh kita sendiri. Masa itulah kita akan rasa ludah basi kita dan masa itu juga kita akan tahu langit ni tinggi ataupun rendah.

Situasi di atas, antara keadaan diperlekehkan, doa dan sumpah pernah berlaku pada diri Vie sendiri sebab tu Vie tulis warkah ‘kosong’ ini. Bagaimana rasanya menjadi ‘orang kayu’ dari segelintir masyarakat sehingga lupa Vie juga ada perasaan seperti mereka, bagaimana rasanya mendoakan kebahagiaan orang sehingga Vie bahagia dengan hidup Vie sekarang dan bagaimana menjadi mangsa sumpah untuk melihat kejatuhan Vie sedangkan hidup mereka sendiri terumbang-ambing sehingga sekarang. Dulu, macam-macam fitnah Vie dapat tetapi Allah SWT melindungi mangsa yang dianiaya ni sehingga hidup yang Vie kecapi sekarang jauh dari jangkaan dan impian Vie sendiri.

Wahai sahabatku, jadilah seperti bunga teratai yang menjadi teman kepada kodok. Walaupun wajah tak seindah mawar tapi jasanya lebih cantik dari jasad bunga tulip. Berilah ruang kepada kodok untuk riang dan bahagia agar suatu hari ia menjadi contoh teladan kepada kita. insyAllah….

Ingat ! Allah SWT itu Maha Mengetahui atas segala niat, tingkah laku dan pemikiran kita….