Saturday, May 9, 2009

Buat Wanita Yang Bergelar 'IBU'..

Disini,
Tiada yang adil diperkatakan..
Betapa pun berat mata memandang..
Sarat sengsara yang menanggung..
Hakikat cinta ibu pada anaknya..
Kita merasa, tapi tahukah betapa nilainya ?
Perempuan,
Seorang wanita yang ku kenal sebagai 'IBU'..
Mengandung.. Bertarung nyawa melahirkan..
Menyusukan juga Membesarkan..
Pernahkah dia berkata 'penat atau bosan'?
Aku pernah dengar budinya tapi tidak percaya
Dan bila ku lihat dengan suara hati..
Itulah Ibu..
Ibu yang rela mengorbankan masa..
Bersengkang mata, Membuka salur telinga
Dan Membanting tulang empat kerat untuk membesarkan anaknya..
Tidak jijik dan meluat..
Bermain dengan najis..
Tidak marah dan benci..
Mendengar sumbang suara tangisan anaknya..
Tidak sesekali meragui dan kesal..
Mendapat anak yang entah apa jadinya kelak..
sebaliknya Ibu menyambut anak dengan penuh kegembiraan dan kesyukuran kehadrat Illahi..
Hari ini dan disini..
Kita hidup kerana jasa, pengorbanan dan semangat Ibu..
Dan aku pasti..
Ibu tidak meminta balasan serta ganjaran..
Hanya mengharap secebis kasih cuma..
Dari insan yang bernama ANAK..

"SELAMAT HARI IBU" buat Ibuku yang tersayang, JULIAH AHMAD

22 comments:

Barbie said...

erm... ya memang tak di nafikan seorang ibu banyak pengorbanannya..
sya juga seorang ibu ingin mengucapkan selamat hari ibu kepada semua ibu2 di dunia ini....
Semoga diberkati selalu, Selamay hari Ibu Vie..

Hana Ibrahim said...

Happy mothers day Vie..

linapatra said...

terlalu besar pengorbanan ibu. seorang ibu hanya mengharapkn kasih syg dan perhatian dr seorang anak. Bahagiakan lah ibu selagi dia masih bernyawa. Happy mother's day

Azwan Hashim said...

Puisi yg lahir dari hati seorang anak yg ikhlas..

Sungguh bermakna & menyentuh hati bila membacanya.

Buat Vie juga, Selamat Hari Ibu. =)

Anonymous said...

Sangat indah setiap lahir dari kata2 Vie.. Keep it up Vie.. Semoga u bahagia dunia akhirat.. Vie sangat peramah.. bila jumpa Vie hari tu, Tak lekang wajah Vie dari Senyuman.. Cantik Baik & Pandai

Eira

Anonymous said...

Untung mama Julia kan dpt anak2 yang sentiasa menghargai segala pengorbanan yg dilakukan....Happy Mother Day's...to Mama Julia N Shantie.....

Nanacd said...

Vie, Happy mother's day to you..;)

kaza said...

selamat hari ibu

vie kenal sama itu ebi af ke?satu sekolah ke dulu?

Azean Juzaenty said...

Happy Mother's Day

Vie Shantie said...

Thank u for your thoughts guys !!
Happy mother's day to all my friend.. :)

LucKy ChaRm said...

nice poem...pndinya ko bt puisi shantie, ak tersentuh..happy mothers day to u dear,n 4 my beloved mom, love u forever!muacss..hehe

Josephine Delgado said...

Hi Vie, Love it so much. Your mum must be very proud to have you as a daughter. To be a mum is a really tough job and I hope one day I too could become a great mum just like your mum and you! I love my mum too and everyday I thank God for taking care of her. God bless you always! Take care, hugs and kisses for Zaara from me. Love you!

P/S - send my warmest regards to Ziah! ;p

Vie Shantie said...

Lucky Charm TQ very much lalaing ku :) hmmm, jiwang kunu !!! hehehehe...

JOSIE: Tq very much for your sweet compliment my dear.. please send my regards to your mum ya.. huGs!

mumsie said...

Love it so much...sooo touching...berair jg my eyes reading it. Bless yr mum for a daughter like u:) Anyways, Happy Mothers Day Vie!

S U M A N D A K said...

Happy Belated Mother's Day Shantie..

Masih di KK lagi ka?kakak 1 flight dgn eizlan 5 mei ari tu..cari2 juga tp ko ndak da..take care ya..

Vie Shantie said...

MUMSIE, thank u very much for your compliment dear.. u take care, huGs!

SUMANDAK, ya lan balik 5 mei tu kak.. vie yg hantar d airport..
Vie still d kk sampai hujung bulan mei.. sudah 4 bulan Vie ndak balik kk.. Rindu dengan family :)

S U M A N D A K said...

yaka...kalau kakak tau ko ada di kk,kakak call ko ari tu..ingatkan ko sudah balik kl..celebrate birthday Zaara ka ari tu..comel betul anak mu vie..pipi dia tu yang bikin gerrrrrammmm..hehe..just like her mom..bah nanti ko free call la kakak once ko balik kl..boleh kita crita2..u do take care ok..jgn peduli apa org cakap..as long as you know what you doing is right..then there is no problem..lantak dorang la mo cakap apa..k..be strong..

D'Rimba said...

Ibu mithali ibu yang sejati............

~~ciklinn~~ said...

blom terlambat kan... nak ucapkan selamat hari ibu pada vie...

sama2 kita jadi ibu yg berjaya key...

mhana18108 said...

Yaa..baru sy rsa jd seorg ibu mcm mne..x dinafikan, segala apa yg ibu lakukan trhadap kite adalah utk melihat kita menjadi manusia berguna. Semoga kita dapat menjadi ibu yg terbaik buat anak2 kite..so cute yo baby..Mmmuaah 4 vie Zaara..

Watie Aziz said...

Hi Vie,

Nice blog & gud info u have. Congrats! I love ur baby! So cute! Umur tak jauh beza dgn anak i - Qarissa.

Feel free to surf my baby blog at www.geniusqarissa.blogspot.com

i become ur follower dy..can update ur stories always..heheh..

salam kenal!!

y-o-g-a said...

Kasih ibu memang sepanjang jalan. Kasih anak sepanjang mistar. Hehehe